در قانون میزان مالیات بر ارث سیم کارت چقدر تعیین شده است؟ | رندباز

چرا به سیم کارت، مالیات تعلق می گیرد؟

در قانون میزان مالیات بر ارث سیم کارت چقدر تعیین شده است؟

سیم کارت ها اعم از سیم کارت دائمی یا اعتباری همه اپراتورها ( خصوصا سیم کارت دائمی همراه اول ) کالای سرمایه ای در نظر گرفته می شود؛ مانند سایر اموال فرد متوفی...
تاریخ انتشار: 4 خرداد 1402

شاید شما هم مانند خیلی از خواننده های این مطلب، از این که به سیم کارت شخص متوفی هم ارث تعلق می گیرد؛ متعجب شده اید!!! ولی نکته جالب توجه اینجاست که مالیات بر ارث سیم کارت یکی از انواع مالیات های مستقیم است که در متن قانون به آن اشاره شده و سال هاست که اجرا می گردد. براساس ماده 17 قانون مذکور، امکان تقسیم مال یا اموال تا قبل از پرداخت مالیات، وجود ندارد و وراث موظف هستند؛ مالیات بر ارث شخص متوفی را به اداره امور مالیاتی پرداخت کنند.

 

چرا به سیم کارت، مالیات تعلق می گیرد؟

با توجه به این که در ایران، سیم کارت ها اعم از سیم کارت دائمی یا اعتباری همه اپراتورها ( خصوصا سیم کارت دائمی همراه اول ) کالای سرمایه ای در نظر گرفته می شود؛ مانند سایر اموال فرد متوفی، وراث باید برای انتقال مالکیت سیم کارت به سایر اشخاص یا حتی به نام خودشان مراحل قانونی را طی کنند. بنابراین وراث توجه داشته باشند؛ باید ابتدا نسبت به پرداخت مالیات سیم کارت شخص متوفی اقدام نموده و سپس برای انتقال سیم کارت به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه فرمایند.

 

قانون مالیات بر ارث سیم کارت چیست؟

از آنجا که مالکیت خط موبایل نوعی حق مالی است، در دسته مالیات بر انواع حقوق مالی قرار می گیرد. در حال حاضر دو متن قانونی برای مالیات های مستقیم وجود دارد که به شرح ذیل می باشد:

 

قانون اول مالیاتی:

متن اول که مشمول اموال متوفیانی است که قبل از تاریخ 1/5/1395 فوت کرده اند؛ بدین شرح می باشد: ارزش معاملاتی کل اموال شخص متوفی باید محاسبه گردد و سپس یک درصد کلی از این مقدار کسر گردد و به دولت پرداخته شود. وراث برای تقدیم اظهارنامه حداکثر شش ماه بعد از فوت شخص فرصت دارند تا به اداره امور مالیاتی مراجعه کنند؛ که اگر در بازه زمانی تعیین شده، وراث برای اظهارنامه مالیاتی اقدام نکنند، به آنها جریمه مالیات بر ارث تعلق خواهد گرفت.

 بر اساس این قانون امکان پرداخت مالیات بر ارث به صورت جداگانه وجود ندارد و اگر وراث تصمیم داشته باشند تا مالیات بر ارث خط موبایل را به صورت جداگانه بپردازند، امکان پذیر نبوده و باید برای مالیات بر ارث کل اموال اقدام نمایند.

 

قانون دوم مالیاتی:

در قانون دیگر که مربوط به افرادی است که بعد از سال 1395 فوت نموده اند، مهلت تقدیم اظهارنامه حداکثر یک سال بعد از فوت متوفی در نظر گرفته شده و وراث می توانند مالیات بر سیم کارت را به صورت جدا از سایر اموال محاسبه و به دولت پرداخت نمایند. علاوه بر این در صورت عدم تقدیم اظهارنامه مالیاتی، جریمه ای به وراث تعلق نمی گیرد. به همین خاطر قانون گذار برای هر یک از اموال شخص متوفی درصدهای خاصی را در نظر گرفته است که میزان مالیات هر کدام از اموال بر اساس آن محاسبه می گردد.

با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی کشور که الزام به تعیین تکلیف و پرداخت مالیات نارضایتی هایی برای مردم به همراه داشت و خیلی از وراث علاقه ای به تقسیم اموال بلافاصله بعد از فوت نداشتند؛ از سال 95 قانون اصلاح شده جدید، اجرا می گردد و وراث تا زمانی که نخواهند اموال متوفی را تعیین تکلیف نمایند، نباید هیچ مالیاتی پرداخت کنند.

 

میزان تعیین شده مالیات بر ارث سیم کارت در قانون اصلاح شده چقدر است؟

در قانون جدید، برای مالیات بر ارث خط موبایل متوفی، درصدهای جداگانه ای تعیین شده که نسبت به هر یک از طبقات وراث به شرح ذیل می باشد:

·        مالیات بر ارث سیم کارت برای طبقه اول وراث که شامل پدر، مادر، اولاد و نوه ها می شود : 10 درصد

·        مالیات بر ارث سیم کارت برای طبقه دوم وراث که شامل پدربزرگ، مادربزرگ، برادر، خواهر متوفی، فرزندان آنها و مادر و پدرهای مادر بزرگ و پدر بزرگ می شود: 20 درصد

·        مالیات بر ارث سیم کارت برای طبقه سوم وراث که شامل عمو، عمه، خاله، دایی و فرزندان آنها می شود : 40 درصد

بنابراین اگر ارزش سیم کارت متوفی  100 هزار تومان باشد، وراث طبقه اول باید ابتدا مبلغ 10 هزار تومان، طبقه دوم 20 هزار تومان و طبقه سوم 40 هزار تومان به عنوان مالیات بر ارث سیم کارت به دولت پرداخت کنند، تا بتوانند سیم کارت را به نام خود یا شخص دیگری منتقل نمایند.

 

چرا باید مالکیت سیم کارت شخص متوفی را تغییر داد؟

در قانون جدید، قانونگذار محدودیتی برای دریافت گواهی حصر ورثه تعیین ننموده و وراث می توانند حتی قبل از پرداخت مالیات بر ارث خط موبایل و سایر اموال برای دریافت این گواهی اقدام نمایند. تنها محدودیت افراد در امکان تقسیم و یا انتقال اموال می باشد. بنابراین تا زمانی که وراث مالیات بر ارث سیم کارت را نپردازند، امکان انتقال سیم کارت به مالک جدید را ندارند.

از آنجا که در حالت عادی بعد از فوت یک فرد، سیم کارت قطع نخواهد شد، ( مگر این که ورثه درخواست خود را به همراه مدارک لازم ارائه کنند) در بسیاری از شرایط یکی از وراث می تواند به راحتی برای سال ها از سیم کارت استفاده نماید. بنابراین چرا باید با پرداخت مالیات بر ارث و دردسرهای انحصار وراثت مالکیت سیم کارت را تغییر داد؟

با توجه به اینکه احتمال مفقود شدن یا دزدیده شدن سیم کارت همیشه وجود دارد که در این صورت سبب بروز دردسرها و سوء استفاده هایی می شود که می تواند مشکلات حقوق و قضایی مختلفی را برای وراث ایجاد کند؛ به همین خاطر پیشنهاد می شود، قبل از بروز چنین مشکلاتی، نسبت به انتقال مالکیت سیم کارت متوفی اقدام نمایند. علاوه بر این در صورت مفقودی یا گم شدن سیم کارت متوفی، سوزاندن سیم کارت برای وراث کار پر دردسری خواهد بود. زیرا اگر سیم کارتی که به نام متوفی باشد و به هر دلیل قطع شود و یا مفقود گردد؛ دیگر نمی توانند آن را از اپراتور پس بگیرند.

 

نحوه انتقال مالکیت سیم کارت شخص متوفی

 به طور کلی انتقال مالکیت سیم کارت های دائمی و اعتباری در اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل قوانین مشابه ای و دارد که مشترکین قبل از حضور در دفاتر پیشخوان دولت باید نسبت به آنها آگاهی داشته باشند. این شرایط زمانی که مالک اصلی سیم کارت فوت کرده باشد، کمی متفاوت تر شده و مانند سایر اموال متوفی مالکیت آن به ورثه منتقل می شود.

برای این کار در گام نخست لازم است؛ ورثه با هم به توافق برسند که سیم کارت به نام کدام یک از وراث انتقال یابد. سپس فرد متقاضی با در دست داشتن مدارک زیر به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نموده و مراحل انتقال مالکیت را کامل نماید:

·        مدارک شناسایی معتبر شخص متقاضی

·        سیم کارت فعال فرد متوفی

·        گواهی انحصار وراثت

·        وکالت نامه کتبی از سایر وراث با موضوع رضایت کامل وراث به انتقال سیم کارت به اسم شخص متقاضی

در صورتی که وراث نسبت به انتقال مالکیت سیم کارت به نام یکی از وراث به توافق نرسند، دادگاه سیم کارت متوفی را فروخته و پول آن را بین وراث تقسیم خواهد کرد.

 

منبع : سایت خرید و فروش سیم کارت رندباز

 



نظرات کاربران


Success!
Error!
!فروشگاه سیم کارتتو ایجاد کن، 2.000 تومان اعتبار هدیه بگیر ایجاد فروشگاه اختصاصی +